Antimobbestrategi

Mobning giver dårlig trivsel og har en negativ indflydelse på helbred og udvikling – både på kort og på længere sigt. Derfor er forebyggelse af mobning et centralt fokuspunkt i arbejdet på Holmehus Specialskole. For at kunne arbejde kvalificeret med forebyggelsen, er det vigtigt at definere lignende begreber.

Mobbedefinition

Definitionerne er foretaget for at præcisere mobning i forhold til nærliggende begreber.

De nærliggende begreber er naturligvis noget, som både forældre og skole skal tage alvorligt. De er dog ikke i samme grad som mobning skadende for barnets udvikling.

Konflikt

En uenighed, en uoverensstemmelse eller en konkret anspændt episode mellem to eller flere personer eller grupper. I modsætning til mobning er magtforholdet mellem de involverede generelt lige.

Drilleri

Har karakter af tilfældighed og spontanitet. Det er typisk en enkeltstående handling, der bl.a. kan handle om at afprøve grænser eller være et forsøg på at skabe kontakt.

Generende drillerier

En gråzone mellem drilleri og mobning. Når drillerier mister karakter af tilfældighed, og magtbalancen mellem parterne langsomt bliver forrykket, så den ene part føler sig forulempet. Et vigtigt forvarsel til mobning.

Mobning

Mobning er først og fremmest kendetegnet ved, at magtbalancen er skævt fordelt mellem de involverede - mobning er derfor ikke en konflikt og kan ikke behandles som en sådan. Mobning kendetegnes ved, at en person systematisk udsættes for krænkende adfærd eller udelukkes fra en gruppe eller enkeltpersoner, som væsentligt nedsætter kvaliteten i i det sociale samvær for den mobbede.

Forebyggelsen af mobning på Holmehus Specialskole vil tage afsæt i det daglige trivselsarbejde på skolen, samt i udarbejdelsen af individuelle pædagogiske handleplaner. Klasseteamet vil beskrive det enkelte barns sociale relationer i skolen, og opsætte mål for barnets trivsel. Formålet er at have et dynamisk redskab som skolens pædagogiske personale, elever, forældre og ledelse benytter til at forebygge mobning, og sikre det enkelte barns trivsel og udvikling.

Forebyggende aktiviteter i skolen

• Alle klasser udarbejder klasseregler ved skoleårets begyndelse. Klassens regler gennemgås og drøftes på et forældremøde.

• Klassens trivsel er et fast punkt på dagsorden til forældremøder.

• Alle børn og medarbejdere deltager i en årlig trivselsundersøgelse.

• Medarbejderne i de enkelte teams opstiller mål og tiltag i de individuelle pædagogiske handleplaner i forhold til det enkelte barns trivsel som generel forebyggelse af mobning.

• Elevernes klasse/kontaktvoksne har i løbet af skoleåret udviklingssamtaler med hvert enkelt barn, hvor trivsel/venskab/mobning er en del af dagsordenen.

• Et udvidet og tæt forældresamarbejde.

• Trivsel er et punkt på elevrådsmøderne. Eleverne kommer bl.a. med tilbagemeldinger fra klasserne vedr. trivsel.

• Fokus på fællesskabet gennem fælles aktiviteter i skoletiden såsom motionsdagen, klippe/klistredagen, jule- og sommerafslutning, fastelavn m.m.

• Tilsynsvagter er synlige og hjælpsomme.

Hvad kan I som forældre gøre?

• I kan som forældre støtte op om klassens sociale liv, ved at…

• Lave legeaftaler i fritiden

• Lave aftaler for afholdelse af fødselsdage og fester

• Bakke op om skolens arbejde og deltage i sociale arrangementer